شیوع بالای افسردگی در بین دانشجویان ایرانی لزوم برنامه های پیشگیری و درمان به شدت بالا برده است.

17 شهريور 1400
افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است. با توجه به بار جهانی بیماری در سطح جهان ، بیش از 264 میلیون نفر از افسردگی رنج می برند. بر اساس این مطالعه ، در مقایسه با سال 2007 ، YLD افسردگی 14.3 درصد افزایش یافته است. تمام افراد در معرض خطر افسردگی هستند ، اما برخی به دلیل عوامل مختلفی از شرایط زندگی گرفته تا عوامل ژنتیکی آسیب پذیرتر هستند. عوامل خطرساز ویژه برای افسردگی وجود دارد از جمله رویدادهای استرس زای زندگی ، ژنتیک ، حوادث نامطلوب دوران کودکی ، ناتوانی ، ابتلا به بیماری ، وضعیت بد سلامتی ، افسردگی پیش از موعد ، و اختلال خواب است. علائم افسردگی در بین دانش آموزان کالج بیشتر از جمعیت عمومی است و دانشجویان کالج ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برخی از علائم افسردگی شامل غم ، ناامیدی ، عصبی بودن ، اضطراب و کسالت است. طیف گسترده ای از علل ، چه محیطی و چه شخصی ، می تواند علت این شیوع قابل توجه باشد. ارتباط نزدیک کمتر با والدین یا دوستان صمیمی ، امکانات نامناسب و چالش های سازگاری با محیط جدید (به عنوان مثال مواردی که با زندگی در خوابگاه مرتبط است) نمونه هایی از علل محیطی افسردگی است. مشکلات مربوط به عوامل فردی شامل استرس مرتبط با نیاز به دستیابی به موفقیت های بالا ، عدم قطعیت در مورد آینده ، عدم علاقه به رشته تحصیلی ، ژنتیک ، سابقه خانوادگی ، جنسیت ، وضعیت اقتصادی اجتماعی (SES) ، عادات تغذیه ای و رفتارهای خطرناک (به عنوان مثال سوء مصرف مواد مخدر ، الکلیسم ، سیگار کشیدن) . شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زندگی در خوابگاه به احتمال زیاد باعث ایجاد اختلال افسردگی می شود معیارهای ورود مطالعات مقطعی کمی در مورد افسردگی دانشجویان کالج ایرانی بود ابزارهای مورد استفاده در اندازه گیری افسردگی ، که شامل پرسشنامه های افسردگی بک پرسشنامه سلامت عمومی، چک لیست علائم بازبینی شده، و مقیاس استرس اضطراب افسردگی ، گروه های مقایسه ای بر اساس جنسیت ، وضعیت تاهل و نوع دانشگاه ؛ و مطالعاتی که میزان افسردگی را در دانشجویان ایرانی تخمین زده است. معیارهای خروج شامل مقالات تکراری ، مقالات نامربوط ، داشتن طرحی غیر از مقطع غیرقابل دسترس ، عدم دسترسی به متن کامل مطالعه ، عدم بررسی نمونه ای از دانش آموزان ، مطالعات منتشر شده قبل از سال 1991 ، عدم گزارش شیوع افسردگی و عوامل مرتبط با آن ( به عنوان مثال ، مطالعاتی که فقط افسردگی شایع را گزارش کرده اند) ، با طراحی ضعیف ، مطالعاتی که از ابزارهای کمیاب جمع آوری داده استفاده کرده اند (به عنوان مثال مقیاس افسردگی خود ارزیابی Znug (Zung ، مقیاس استرس اضطراب افسردگی (DASS-42) ، موجودی افسردگی دانشجویان دانشگاه (USDI) ، موجودی افسردگی اهواز (ADI) ، پرسشنامه علائم خلق و خو و اضطراب ، چک لیست علائم 25 (SCL-25) ، مقیاس کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS) ، ، چک لیست شناخت ، پرسشنامه بیمارستان Middlesex ، چک لیست علائم هاپکینز ، پرسشنامه همیلتون ، که ، و مطالعاتی که از پرسشنامه بک استفاده کرده اند. بدون ذکر نوع آن (یعنی نوع 1 یا 2) در مجموع 89 مقاله درج شد که در مجموع 33564 دانشجوی کالج ایرانی واجد شرایط بررسی بودند. میانگین سنی افراد مورد بررسی21.84سال بود. شیوع افسردگی در مردان و زنان به ترتیب 51.3٪و 48.9بود. براساس نتایج فرا رگرسیون ، شیوع افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه های ایران در طول دوره مطالعه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است .بین دانش آموزان دختر و پسر از نظر شیوع افسردگی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. با این حال ، برخلاف یافته های ما ، برخی از مطالعات نشان می دهد که افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه در زنان بالاتر است از سوی دیگر ، یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز قبلی شیوع بیشتری از افسردگی را در بین دانشجویان پسر دانشگاه نسبت به زنان نشان داد (8) ، که با یافته های ما مطابقت دارد. واقعیت این است که اکثر افراد افسرده علائم خفیفی دارند نشان می دهد که برنامه ها و درمان های بالینی و روانشناختی می تواند از ایجاد افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه های ایرانی جلوگیری کند ، که به نوبه خود از پیامدهای بعدی این بیماری جلوگیری می کند. بیشترین و کمترین میزان شیوع افسردگی به ترتیب در دانشجویان دانشگاههای دولتی و دانشگاه پیام نور بود. این تفاوت را می توان به فشار تحصیلی بالاتر در دانشگاه های دولتی نسبت به دانشگاه پیام نور نسبت داد. در حقیقت ، تحصیل در دانشگاه های دولتی بسیار رقابتی تر و بسیار بیشتر از دانشگاه های دیگر از جمله دانشگاه پیام نور است. علاوه بر این ، انتظار می رود فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی شغل بهتری پیدا کنند. این مطالعات همچنین نشان می دهد که خانواده ها نباید فرزندان خود را مجبور به تحصیل در رشته ای کنند که به آن علاقه ای ندارند. زیرا مطالعه رشته ای که به آن علاقه ای ندارد ، نه تنها آنها را از موفقیت باز می دارد ، بلکه ممکن است باعث مشکلات سلامتی نیز شود (58). این طرح با مدیریت سرکار خانم زهرا جعفری اجرا گردید. همکاران اجرایی این طرح سرکار خانم اکرم فرهادی، جناب آقای فرامرز امین لاری، سرکار خانم فاطمه سعادت موسوی، سرکار خانم حدیث ملتفت، سرکار خانم الهه دشتی و سرکار خانم مریم مرزبان و با همکاری واحد توسعه پژوهش های بالینی بیمارستان شهدای خلیج فارس اجرا شده است.

کلمات کلیدی:
افسردگی         افسردگی     حاد         دانشجویان    
    دانش     آموزان    

تاریخ بروز رسانی:   20 مهر 1400

تعداد بازدید:   ۱

چاپ خبر

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >